З 1 січня 2025 року в силу вступає нова редакція Закону України “Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів”. Нова версія закону передбачає багато змін у порівнянні із нинішньою редакцією. Мета Закону - посилення захисту водіїв та покращення сервісу, який страхові компанії надають своїм клієнтам.
Усі зміни стосуються виключно полісів, які вступають в дію з 1 січня 2025 року. Але якщо поліс вступив в дію 31 грудня 2024 - всі умови полісу будуть відповідати старим нормам до моменту припинення його дії.
Більшість водіїв ставились до Автоцивілки так: “Куплю найдешевшу страховку, бо це страховка для поліції, а не для мене”. Більшість не думала про сервіс, який надає страхова компанія, адже поліс купували не для себе.
Новий Закон змінює цю ситуацію, бо тепер Автоцивілка - це поліс не лише для поліції та потерпілих в ДТП, а й для самого страхувальника - в першу чергу завдяки введенню прямого врегулювання для всіх страхових, які продають Автоцивілку. Раніше було так - якщо ви стали потерпілою стороною ДТП, за компенсацію збитків відповідала лише страхова винуватця. Тому це завжди була лотерея на кого ти натрапиш - на винуватця з полісом з хорошої страхової, чи з полісом страхової, де якість сервісу низька. Із введенням прямого врегулювання для всіх страхових у водія з’являється мотивація обирати не найдешевшу страховку - а страховку від компанії, що надає якісний сервіс. Тому що саме твоя страхова займатиметься ремонтом твого авто, якщо тебе хтось бахнув.
Окрім цього, збільшується страхове покриття, скасовуються франшизи та застосування коефіцієнту зносу.
А тепер про все детально та по порядку. Що саме змінюється для водіїв з нового року?
Збільшення страхових сум. Страхові суми за полісами Автоцивілки збільшуватимуться в кілька етапів.
З 1 січня 2025 року страхові суми зміняться наступним чином:
- по життю та здоров’ю - зі 320 тис. грн до 500 тис. грн на одного постраждалого (5 млн грн. на один страховий випадок);
- по майну - зі 160 тис. грн до 250 тис. грн. на одного постраждалого (1,25 млн грн. на один випадок).
Наступний етап підвищення - з 2026 року (але не раніше 1 січня року, наступного після припинення чи скасування воєнного стану в Україні).
Фінальний етап підвищення - з 1 січня року, який настає через 5 років після вступу України до Європейського союзу. Страхові суми складатимуть:
- по життю та здоров’ю - еквівалент 1,3 мільйона євро на одного постраждалого і 6,45 млн. євро на один страховий випадок;
- по майну - еквівалент 1,3 млн. євро на один страховий випадок.
Пряме врегулювання. На даний момент потерпіла сторона ДТП може звернутися за виплатою саме в свою страхову лише у випадку, якщо і у неї, і у винуватця є поліси Автоцивілки від страхових компаній, які є учасниками угоди про пряме врегулювання. Однак з 1 січня 2025 пряме врегулювання зобов’язані здійснювати всі страхові, які продають поліси Автоцивілки - тобто тепер потерпілі завжди зможуть звертатися по виплату саме до своєї страхової, а не до страхової винуватця.
Умови для здійснення прямого врегулювання наступні:
- в ДТП взяли участь лише 2 транспортні засоби;
- обидва водії мають чинні поліси Автоцивілки;
- пошкоджено виключно майно (в результаті ДТП немає загиблих та травмованих).
Також пряме врегулювання працює у випадку, якщо в ДТП взяло участь 2 транспортні засоби і лише потерпіла сторона має чинний поліс Автоцивілки.
Перевірка наявності поліса поліцією. Чинним Законом передбачено, що працівники Національної поліції можуть перевіряти наявність полісу під час складання протоколу про порушення правил дорожнього руху та при оформленні ДТП.
За новим Законом поліцейські зможуть перевіряти наявність полісу Автоцивілки і в інших випадках, а саме:
- при регулюванні дорожнього руху;
- при контролі за дотриманням правил дорожнього руху;
- при контролі за правомірністю використання транспортних засобів.
Також наявність автоцивілки може перевірятись за допомогою фото- та відеофіксації - тобто через камери контролю за дорожнім рухом.
Скасування ліміту по Європротоколу. Наразі максимальна виплата по Європротоколу складає 80 тис. грн, але з 1 січня 2025 року цей ліміт скасовується - максимальна виплата по Європротоколу може дорівнювати страховій сумі.
Нагадаємо, що Європротокол - це офіційний документ з інформацією про ДТП, який учасники ДТП можуть самостійно заповнити без виклику Поліції. Цей документ потрібно надати в страхову для отримання виплати за страховим випадком.
Нова умова для оформлення Європротоколу. Новий закон чітко прописує - Європротокол можна оформлювати лише у випадку, коли ДТП між двома транспортними засобами було контактним (вони зіткнулися).
Решта умов залишаються незмінними:
- обидва водії мають чинні поліси Автоцивілки;
- в ДТП взяло участь 2 транспортних засоба;
- шкода завдана лише майну - в результаті ДТП ніхто не загинув та не постраждав;
- обидва водії абсолютно тверезі;
- обидва водії мають згоду щодо обставин ДТП.
Жодних франшиз. На даний момент при купівлі полісу в “Арсенал Страхування” водії можуть обрати один з наступних варіантів франшизи - 0, 1500, 2600 чи 3200 грн.
Однак з 1 січня франшизи по Автоцивілці скасовуються - відтепер страховики здійснюватимуть виплати у повному обсязі.
Відміна використання коефіцієнту зносу. З 1 січня страхові компанії будуть зобов’язані відновлювати автомобіль до стану, в якому він був до ДТП. Коефіцієнт зносу більше не застосовується - страхова оплачує ремонт в повному обсязі в межах страхової суми. Причому якщо авто не старше ніж 5 років - для ремонту мають використовуватись нові оригінальні запчастини. Якщо ж авто старше 5 років - для ремонту можуть використовуватись аналоги оригінальних деталей.
Виплати на СТО. Відтепер страховики повинні ремонтувати авто на СТО - саме на її рахунок страхова має переказувати гроші за ремонт. Однак у разі, якщо цього вимагає клієнт, виплата буде здійснена на його особистий рахунок.
Якщо авто не старше 5 років або воно перебуває на офіційній гарантії від виробника - клієнт має право вимагати ремонту на СТО, яка авторизована виробником.
Тільки електронні поліси. З 2026 року всі страхові поліси будуть укладатися виключно в електронній формі, а інформація про кожний поліс Автоцивілки повинна бути внесена до Єдиної централізованої бази даних МТСБУ. Поліс не може вступити в дію до моменту, поки інформація про нього не буде внесена в цю базу.
На 2025 рік введений перехідний період - протягом року поліси ще можна випускати як в електронному, так і в паперовому вигляді.
Строки прийняття рішень про виплати. Новий Закон встановлює, що страхова повинна прийняти рішення про виплату протягом 60 днів з моменту отримання заяви та всіх необхідних для виплати документів. За певних умов (необхідність проведення експертизи чи дослідження про причини та обставини ДТП) цей термін може бути продовжений до 90 днів.
Пришвидшення виплат за полісами проблемних страховиків. Наразі якщо страхова винуватця має проблеми (перебуває в процесі визнання банкрутом, в процесі ліквідації або їй анульована ліцензія) - по таким полісам виплата може відбуватись дуже довго.
За новим Законом МТСБУ виплачує за полісом такої страхової у встановленому порядку до закінчення всіх судів та визнання компанії банкрутом.
Вільне ціноутворення. За новим Законом, страхові компанії мають право встановлювати страхові тарифи на поліси ОСЦПВ на власний розсуд. При розрахунку тарифу страховики матимуть право брати до відома попередню історію ДТП з вини водія.
Пільговики. Чинною редакцією закону про ОСЦПВ є 2 категорії пільговиків - ті, хто звільнений від обов’язку купляти поліс та ті, хто має право на знижку в 50%.
Згідно з новою редакцією Закону, абсолютно всі пільговики зобов'язані купувати поліс Автоцивілки. Для всіх пільговиків передбачена знижка в 50% від вартості полісу.
До пільговиків відносяться:
- учасники бойових дій;
- постраждалі учасники Революції Гідності;
- учасники війни;
- особи з інвалідністю I та II груп;
- постраждалі внаслідок Чорнобильської катастрофи, віднесені до I та II категорій;
- пенсіонери.
Знижка доступна для транспортних засобів з об’ємом двигуна до 2500 см3 або потужністю електродвигуна до 100 кВт. Авто повинно належати страхувальнику та керуватись виключно ним. Авто не має використовуватись з метою надання платних послуг з перевезення пасажирів чи вантажу.
Щоправда, кабінет міністрів зареєстрував у Верховній Раді проєкт Закону №12295 про внесення змін до Закону про ОСЦПВ, який може відтермінувати частину цих змін та залишити частині пільговиків можливість не купляти поліс ОСЦПВ до кінця 2025 року - на момент виходу цієї статті ці зміни ще не ухвалені Верховною Радою.
Зробимо підсумок. Новий Закон зробить Автоцивілку дорожчою, але натомість водії отримають значно вищий рівень захисту та сервісу - страхові суми зростуть, виплати стануть швидшими, а загальний процес врегулювання стане більш прозорим та справедливим. Новації Закону наближують Україну до європейських стандартів автострахування.