Клас страхування ОСЦПВ – сутність, способи підвищення
ЗаконодавствоУкраїни зобов'язує всіх водіїв оформляти поліс обов'язкового автострахування. ОСЦПВстрахує громадянську відповідальність автовласників перед третіми особами. Принастанні ДТП утрату потерпілій стороні покриває страхова компанія, з якоювинуватець аварії уклав договір. Якщо автоцивілки немає, збитки водійвідшкодовує із власних коштів.
Вартість поліса ОСЦПВ формується на основібазової ставки, до якої застосовуються різні коефіцієнти. Один із них –бонус-малус (КБМ), система підвищень або знижок до основного тарифу. Задопомогою такого інструменту страхові компанії коригують виплати залежно від того, чи були страхові випадки у страхувальниказа певний проміжок часу.
Клас страхування водія
Мета запровадження КБМ – вироблення єдиного принципу простої та об'єктивноїоцінки рівня ризикованості їзди кожного автовласника, щоб відповідно визначативартість страхових полісів OCАГО.
Коефіцієнт бонус-малус є кількісним відображенням безаварійності їзди. Клас пов'язаний зі страховою історією:чим більше в ній відшкодувань по ОСЦПВ, тим він нижчий, і навпаки. При кожномуоформленні автоцивілки страхувальнику надається рівень безаварійності залежновід статистики страхових подій страхувальника.
Класи страхування ОСЦПВ в Україні
Існує 15категорій, що відображають безаварійну їзду: М, 0 та з першого по тринадцятий.М – найнижчий, 13 – найвищий показник безризикової їзди. Початок водійськогостажу та автострахової історії – третій клас, коефіцієнт бонус-малус – одиниця. Цей рівень присвоюєтьсястрахувальникам, які вперше оформляють автоцивілку.
Третійступінь означає, що при розрахунку вартості ОСЦПВ враховують тип транспортногозасобу, марку та модель авто, регіон проживання водія, стаж, але не береться доуваги водіння.
Далі дієнаступний алгоритм:
· якщо протягом року страхувальник не спровокував жодної ДТП, класпідвищується;
· якщо став винуватцем аварії – знижується.
Для кожногорівня є певне значення коригуючого коефіцієнта КБМ. При присвоєнні мінімальногокласу М застосовується КБМ 2, 45, тобто ОСЦПВкоштує майже 2,5 разу дорожче.
КБМ –персональний бонус, він прив'язаний не до транспортного засобу, а до водія, щозберігається при покупці нового автомобіля. При привласненні класу враховуютькількість звернень страхувальника до СК за відшкодуванням протягом року, вік тазагальний стаж водія. Чим вони більші, ніж вищий рівень. Значення КБМ переглядаєтьсящорічно під час оформлення автоцивілки.
Зв'язок класу страхування та вартості ОСЦПВ
Залежно відкількості страхових випадків, щосталися в період дії попередніхдоговорів, при оформленні поліса на новий термінзастосовується коефіцієнт страхового тарифу з присвоєнням нижчого рівнябезаварійності.
КБМ – єдинийспосіб зниження вартості страховки, за винятком загальних знижок заонлайн-оформлення.
Якщо в поліс вписано кілька водіїв, то КМБвизначається наймолодшим і недосвідченим з них. Для розрахунку вартостістраховки береться його клас.
Не всі аваріїпризводять до перерахунку вартості полісів та застосування підвищувальнихкоефіцієнтів. Рівень безаварійної їзди не знижується, якщо страхувальникпотрапляє у ДТП, але визнано не винним, а потерпілим від дій іншої сторони.
Розрахунок коригувальних коефіцієнтів
Спочаткуводієві присвоюється клас під час укладання договору. Надалі розрахунківзастосовується законодавчо затверджена таблиця. За кожен рік безаварійної їздиводій отримує до 5% знижки, але не більше як половину вартості поліса.
До кожногокласу розраховується КБМ. Наприклад, у четвертому рівні безризикової їзди віндорівнює 0,95, у п'ятому – 0,9 тощо. буд. (за принципом зниження зі зростаннямкласності).
Розрахуватисвій показник можна самостійно. Для цього до трьох (базовий рівень) потрібнододати кількість років, протягом яких з вашої вини не траплялися ДТП. Якщоаварії були, для розрахунку потрібно скористатися таблицею класів та КБМ.
Деякі страхові компанії на офіційних ресурсахрозміщують таблиці для самостійного онлайн-розрахунку коефіцієнт бонус-малус.
Частотрапляється, що клас занижується. Для сумлінних водіїв цей факт неприємний.Помилки та зниження рівня безаварійності відбуваються з таких причин:
· недбалість співробітників страхової компанії;
· купівля підробленої автоцивілки. Клас при цьому не змінюється, але черезрік не підвищиться, оскільки поліс не зареєстрований в базі МТСБУ;
· технічні помилки, пов'язані зі зміною прав водія, паспорта.
Якщо такийвипадок стався, автовласник має право звернутися із заявою до страховоїкомпанії щодо відновлення КМБ. При цьому потрібно пред'явити паспорт, документипро зміну прізвища, старі та нові права, довідки з МВС України пронаявність/відсутність ДТП, старі договори ОСЦПВ. Повний список необхіднихдокументів можна дізнатися у менеджера страхової компанії.
Якщо інформацію про неправильне присвоєння КМБ підтверджено, страховакомпанія має повернути вам неправомірно отримані кошти. У разі відмови зробити перерахунокстрахувальник може звернутися зі скаргою до Національного банку або МТСБУ.
Безаварійна їзда – спосіб підвищити класавтоцивілки
Втратитибонуси набагато легше, ніж придбати. За наявності дорожньо-транспортних пригодзворотний розрахунок діє швидше. Високий клас водія за наявності однієї ДТП нарік знижується одразу на шість пунктів.
Безаварійнаїзда допомагає автовласникам скоротити витрати на автоцивілку. Чим довше звашої вини не траплятимуться аварії, тим вищий клас.
В Україніпоки що немає єдиної бази облікукласності та коефіцієнтів КБМ. Статистику цієї інформації проводить кожна страхова компанія. Автовласником вигіднозвертатися до одного і того ж страховика, оскільки в цьому випадку відома йогострахова історія, існує гарантія правильного розрахунку класу та застосуваннякоригуючого коефіцієнта. При зверненні до іншої СК довести безаварійністьскладно.
Знижкина ОСЦПВ за безаварійну їзду – стимул для водіїв дотримуватись правилдорожнього руху, утримувати машину у належному технічному стані, дотримуватисяспокійної манери водіння. До автовласників з тривалою історією безаварійноїїзди страховики ставляться більш лояльно, ніж до водіїв-початківців.