Пряме врегулювання ОСЦПВ: що це і як працює

4 хв. 03 грудня 2020
Пряме врегулювання ОСЦПВ: що це і як працює

Класична схема відшкодування збитків по ОСЦПВ полягає в наступному: потерпілому в дорожній пригоді їх компенсує страхова компанія ініціатора. Три місяці відведені на здійснення виплат. Альтернативний проект прямого врегулювання страхових подій за полісом ОСЦПВ стартував в країні в 2016 році. Мета програми прямого відшкодування збитків (ПВЗ) - захист законослухняних автовласників від складнощів, затримок в отриманні виплат по «автоцивілці».

Проблеми мають три джерела. У винуватця ДТП немає поліса ОСЦПВ. Статистика говорить, що в цю категорію входять 10% власників транспортних засобів. Аварію провокують водії, автомобілі яких мають Єврономер. Поліси у них є, але бажання відповідати за свій вчинок відсутнє. Винуватці 9% аварій щорічно втікають з місця події. Поліс виявляється фальшивий, простроченим, виданим компанією, яка позбавлена ліцензії. Через перераховані причини виплати можуть затягнутися.

країнах Європи практика прямого врегулювання успішно діє більше 40 років. Вона показала ефективність в підвищенні якості, швидкості надання послуг. 18 великих страховиків України стали учасниками проекту на добровільній основі.

Суть прямого врегулювання ОСЦПВ

ПВЗ дає можливість компенсувати збитки при аварії в тій страховій компанії, в якій водій придбав «автоцивілку». Процес доцільний для випадків, коли в аварії постраждав власник ОСЦПВ.

Своїм страхувальникам страховики виплачують відшкодування швидше і охочіше, адже ОСЦПВ на наступний рік буде оформлена в цій же компанії. База клієнтів при такому підході зберігається, зростає.

Пряме врегулювання поширюється на наступні види дорожньо-транспортних пригод:

  • аварії з двома учасниками, в яких встановлена вина однієї сторони. Оформлення відбувається по європротоколу або з залученням поліції;
  • в результаті ДТП не постраждали люди. Сума відшкодування визначається експертизою, не перевищує законодавчо встановлений ліміт (130 тисяч гривень);
  • у обох учасників ДТП є діюча автоцивілка. Вона оформлена в страхових компаніях, які підписали Угоду про пряме врегулювання;
  • в полісах учасників ДТП немає виправлень, які деформують зміст документів;
  • у обох учасників немає ознак алкогольного/наркотичного сп'яніння, дії лікарських препаратів, що знижують швидкість реакції.

При виконанні перерахованих умов потерпілий вибирає страховика: звертається в компанію, де він купив поліс, або в СК винуватця ДТП. Страхова фірма компенсує збитки своєму клієнтові. Щомісяця формується реєстр зустрічних вимог між СК, які виконали зобов'язання перед постраждалими, до компаній, де придбали поліси винуватці ДТП. Компенсація витрат відбувається через розрахунково-клірингову систему МТСБУ.

Концепція прямого врегулювання спонукає водіїв вдумливо підходити до вибору постачальника страхових послуг, купувати «автоцивілку» у страховика, який повністю і своєчасно зробить виплати, а не в першій-ліпшій точці на дорозі.

Переваги ПВЗ

Впровадження механізму призведе до зростання якості страхових послуг, оскільки між учасниками ринку посилюється боротьба за споживачів. Страхувальник при укладанні договору ОСЦПВ може проаналізувати список послуг, дізнатися терміни і порядок виплати збитків третім особам, вибрати кращого страховика, спираючись на відомості про виконання ним своїх зобов'язань.

Є плюс і для страхової компанії. Він полягає в тому, що за умови своєчасної виплати компенсації в повному обсязі велика ймовірність повторного укладення ОСЦПВ зі «своїм» клієнтом.

Терміни врегулювання скорочуються, процедура спрощується. Для своєчасного виконання зобов'язань страховики формують гарантійний фонд в обсязі половини середньомісячної суми страхових виплат. Введення ПВЗ дозволяє швидко виявити неплатоспроможні страхові компанії, які не зможуть підтримувати незнижувальний залишок на банківському розрахунковому рахунку для виплати відшкодувань.

Ключові плюси проекту для страхувальників:

  • зручність. Не потрібно звертатися в дві компанії;
  • надійність. Ризик того, що СК винуватця ДТП стала банкрутом, втратила ліцензію, виключений;
  • швидкість отримання виплат. Компенсацію на ремонт автовласники отримують через 20-50 днів, а не через 90, як у класичній схемі.

Скорочення термінів виплат стало можливим завдяки спрощеній процедурі розрахунків. Кошти на рахунку в уповноваженому банку гарантовано є, учасники системи щомісяця роблять авансові внески.

Недоліки програми

За період дії програма не набула масового характеру. Проект залишають деякі великі українські страховики. Керівники компаній аргументують своє рішення недостатньою збалансованістю системи.

Істотний мінус проекту - страхова компанія потерпілого в ДТП повинна отримати підтвердження від страховика винуватця аварії про можливість прямого відшкодування. Механізм повідомлень до кінця не відпрацьований. Якщо повідомлення не надходить, потерпілий звертається в СК ініціатора ДТП. Імовірність, що обидва учасники аварії мають поліси від членів системи ПВЗ, склала в минулому році 20%.

ПВЗ неможливе, якщо сталася безконтактна аварія, ініціатор повністю не визнає провину, страховий випадок перевищує законодавчо встановлений ліміт. З цих причин скористатися системою можуть далеко не всі водії.

Ідея зробити участь в системі обов'язковою для всіх страхових компаній неодноразово обговорювалася в МТСБУ. Але вона не була схвалена. Багато страхових компаній вважають ідею корисною, зрозумілою, покликаною зробити відносини між страхувальниками і страховиками більш прозорими.

Механізм ПВЗ запрацює ефективно, коли всі СК приєднаються до системи. У цьому випадку кожен водій матиме можливість врегулювати страховий випадок в тій фірмі, якій він довіряє, а конкуренція між учасниками ринку буде відбуватися за рахунок якості - виплати відшкодувань, термінів тощо.

Вам може бути цікаво:

Останні новини та статті